Fundacja Nestor
Statut Fundacji

Statut Fundacji

Statut Fundacji
Fundacja NESTOR

TEKST JEDNOLITY STATUTU
Postanowienia ogólne

§1

Fundacja nosi nazwę Fundacja NESTOR została ustanowiona aktem notarialnym – Repertorium A Nr 2560/2020 z dnia 22.04.2020 r. z woli fundatora Grzegorza Szwejer i jest prowadzona pod firmą „Fundacja „NESTOR”.

§2

Fundacja posiada osobowość prawną.

§3

Fundacja ustanowiona zostaje na czas nieokreślony.

§ 4.1

Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.

§ 4.2

Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.

§5

Siedzibą fundacji jest miasto Warszawa.

§6

Fundacja może ustanawiać odznaki, medale, tytuły honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji.

§7

Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Zdrowia.

Cele i zasady działania Fundacji.

§8

Celami Fundacji są:

  1. Prowadzenie Zakładów Opieki oraz Zakładów Opiekuńczo-Leczniczych dla osób starszych i/lub niepełnosprawnych.
  2. Rehabilitacja i integracja osób starszych i/ lub niepełnosprawnych.
  3. Działanie na rzecz podnoszenia sprawności fizycznej i zdrowotnej społeczeństwa, oraz profilaktyka zdrowotna i lecznicza w tym : rozwój programów walki z chorobami przewlekłymi układu nerwowego, narządów ruchu, układu sercowo-naczyniowego, układu pokarmowego, układu oddechowego, krwi i narządów krwiotwórczych, systemu odpornościowego, wielopokoleniowa integracja, rozwój programów walki z nowotworami (w tym profilaktyka obejmująca: programy badawcze, rehabilitacyjne i lecznicze), prowadzenie bazy lokalowej, naukowej, diagnostycznej, profilaktyczno-leczniczej, także w profilaktyka rehabilitacyjna w postaci ośrodków zdrowia w kraju i za granicą.
  4. Prowadzenie ośrodków leczenia uzależnień.
  5. Działalność na rzecz organizacji, których celem jest edukacja ekologiczna.
  6. Współpraca z władzami samorządowymi, rządowymi, organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w działaniach Fundacji.
  7. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji jest:
      1. Pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem, PKD 87.90.Z,
      2. Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana, PKD 86.90.E,
      3. Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana, PKD 87.10.Z,
      4. Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej PKD 96.04.Z

Majątek i dochody Fundacji

§ 9.1

Majątek Fundacji stanowi kapitał założycielski w kwocie 5000,00 (pięć tysięcy 00/100) złotych przyznany przez Fundatora zgodnie z aktem notarialnym ustanowienia Fundacji, oraz składniki majątkowe nabyte w trakcie działalności Fundacji.

§ 9.2

Dochody Fundacji pochodzić mogą z:

  1. darowizn, spadków, zapisów,
  2. dotacji, subwencji oraz grantów, (w tym środki przekazane jako 1% podatku dochodowego,
  3. ze zbiórek i imprez publicznych,
  4. z majątku Fundacji,
  5. z majątku ruchomego, nieruchomości i praw majątkowych,
  6. z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie zaspokojenia potrzeb na działalność statutową.

§ 9,3

Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów. Zabrania się:

  1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku członków organów lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
  2. przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
  3. wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
  4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów lub pracownicy Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Władze Fundacji

§10

Władzami Fundacji są:

  1. Rada Fundacji,
  2. Zarząd Fundacji.

§ 11

  1. Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym działania Fundacji.
  2. Rada Fundacji składa się z trzech do sześciu członków. Członkiem Rady Fundacji nie może zostać osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. Członkowie Rady Fundacji nie mogą pozostawać z członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej. Przed przystąpieniem do głosowania nad wyborem członków Rady Fundacji kandydaci na członków Rady Fundacji składają pisemne oświadczenie, iż nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe, jak również nie pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej z członkami Zarządu.
  3. Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada. W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej przez Radę Fundacji.
  4. Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa, śmierci członka Rady lub odwołania.
  5. Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
  6. W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy. Z ważnych przyczyn członkostwo w Radzie Fundacji może zostać zawieszone uchwałą podjętą przez Radę Fundacji. Osoba zawieszona w członkostwie w Radzie Fundacji nie ma prawa brać udziału w posiedzeniach Rady Fundacji.
  7. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.

§12

  1. Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
  2. Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu Fundacji lub większości członków Rady zgłoszony na piśmie.
  3. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwal – zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady, a w przypadku jego nieobecności Przewodniczącego posiedzenia Rady Fundacji.
  4. Członkowie Rady Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie Fundacji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

§13

Do zadań Rady należy w szczególności:

  1. powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu, przy czym Rada Fundacji nie może pozbawić prawa członkostwa w Zarządzie zasiadających tam Fundatorów,
  2. podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia,
  3. ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium.
  4. kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji,
  5. wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
  6. nadzór nad działalnością Fundacji,
  7. podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji.

§14

Rada Fundacji w celu wykonywania swych zadań jest uprawniona do:

  1. żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności fundacji,
  2. dokonania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji. Zarząd Fundacji.

§15

  1. Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż trzech osób powoływanych przez Radę Fundacji na trzyletnią kadencję. Członkiem Zarządu Fundacji nie może zostać osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. Przed przystąpieniem do głosowania nad wyborem członków Zarządu Fundacji kandydaci na członków Zarządu Fundacji składają pisemne oświadczenie, iż nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  2. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
  3. Prezesa, Wiceprezesów lub Członków Zarządu powołuje Rada Fundacji.
  4. Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie, za wyjątkiem Fundatorów wchodzących w skład Zarządu mogą, być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady obecnych na posiedzeniu.

§16

  1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz oraz posiada kompetencje generalne. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
      1. uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
      2. uchwalanie regulaminów,
      3. sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
      4. ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenie pracowników Fundacji,
      5. podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nieprzekazanych do kompetencji innych organów,
      6. przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
      7. występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmiany statutu Fundacji, połączenia z inną fundacją oraz likwidacji fundacji
  2. Zarząd podejmuje decyzję na posiedzeniach w formie uchwał — zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu.
  3. O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
  4. Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
  5. Zarząd, co roku, do dnia 30 września, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
  6. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Zarządzie Fundacji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
  7. Zarząd może zatrudnić odpłatnie dyrektora fundacji oraz osoby bezpośrednio prowadzące administrację, nadzorujące działalność gospodarczą i księgowość Fundacji.

Sposób Reprezentacji

§17

  1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa Prezes Zarządu działając jednoosobowo.
  2. W sprawach dotyczących zatrudniania pracowników oraz w sprawach niezwiązanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych powyżej 100.000 (sto tysięcy) złotych oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać dwóch członków Zarządu.

Zmiana Statutu

§18

Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji za zgodą Zarządu Fundacji. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów, dla realizacji których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.

Połączenie z inną fundacją

§19

  1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
  2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.

§ 20

W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest Zarząd, przy czym jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundacji.

Likwidacja Fundacji.

§ 21

  1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
  2. Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.

§ 22

Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.

§ 23

Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.